המאמר הזה מיועד לאלה שעברו את שלב ההתנסות הראשונית ואשר קיימת בהן
התלהבות היצירה באבניים.
ללמוד – למרות שהטכניקה לא פשוטה ודורשת מיומנות וקואורדינציה
,הבשורה הטובה היא שזאת מיומנות נרכשת . ניתן בעקשנות והתמדה להגיע בזמן
סביר לשליטה בסיסית ולהצליח ליצור כלי ...
קניית אבניים - גם אם את בשלבים הראשונים, חשוב לקנות אבניים, אפילו
משומשות. הדבר יקפיץ את המיומנות בעבודה על אבניים עד לאין שיעור. אבניים
משומשות דיי זולות וקל למכור אותם במקרה ולא יהיה לכם שימוש בהן בעתיד.
בחירת מורה – את המורה חשוב לבחור בקפידה. כדאי ואף רצוי להגיע לסטודיו של
האמן קודם שמתחילים ללמוד, בכדי להתרשם מהסטודיו, ומיצירותיו של האומן .
מורה טוב הינו מודל לחיקוי, לכן חשוב לאהוב ולהתחבר ליצירותיו של האומן .
על סטימנטליות – בתחילת הדרך ישנה נטייה לשמור כל קשקוש קטן שיוצא לנו ואנו
מוצאים עצמנו נקשרים לכל פיסת חימר.
רצוי ואף חשוב להתגבר על נטייה זו. היי בררנית, התייחסי לעבודה בחימר כדרך
לתרגול ולרכישת מיומנות. חבל לבזבז זמן יקר.
שמרי רק את הטובים ביותר. זכרי הכלים מייצגים אותך כאמנית שמרי על רמה גבוה .
מכירת כלים – גם כאשר את בשלבים הראשונים של עבודתך וגם אם זה רק תחביב
עבורך, חשוב מאוד למכור כלים. הדבר יקנה לך אחריות ומחויבות גבוהה יותר
ליצירותיך ועבודתך.
פידבקים –בקשי ביקורת והערכה לעבודתך, מאנשי מקצוע ובעיקר מאנשים שלא
עוסקים בתחום. זכרי, אלה הלקוחות הפוטנציאלים שלך ,לכן חשוב להבין מה הם
אוהבים ולהתאים את עצמך בהתאם . ככל שתלמדי את קהל הלקוחות הפוטנציאלים
שלך, תוכלי תוך כדי כך לשלב בין האומנות הפנימית לצרכי השוק .
תכנון מוקדם - כאשר את עובדת על אבניים חשוב לתכנן את הכלי שאת רוצה לייצר.
אל תרפי עד אשר תצליחי. אל תגידי ״אני זורמת עם הכלי״ , ״אני אלך עם החומר לאן שהוא לוקח״. אלה אמירות שיש בהם נימה של וויתור. שאפי לרעיונות טובים והגשמי אותם.
זיגוגים – התייחסי לזיגוג בכובד ראש . זגגי כלי רק אם את מכירה את הגלזורה, והתנהגותה בתנור. אפילו אם הגלזורה מסחרית הנושאת הוראות מפורטות, אל תשתמשי בה בטרם ערכת טסט מוקדם, לפחות בשני מקומות בתנור .
הכרתי קדרים מעולים שהרסו כלים יפיפיים בזיגוג לא אחראי .
ביקורת עצמית –אחד הקשיים של אמן זו הביקורת העצמית, לכן יש להתייחס לקשיים כחלק מהאימון הכללי ולא לצפות לתוצאות כבר בתחילה.
אני יכול לגלות לכם שגם לאחר 25 שנות יצירה בקרמיקה
אני עדין לומד בכל פעם שאני עובד בסטודיו , מעגל ההתלמדות לעולם לא מפסיק וזה מקסים ומרגש לדעת שמעין היצירה הוא בלתי נידלה .
לרוב אנשים נוטים לוותר לאחר כמה ניסיונות כושלים וממהרים להכריז על עצמם כלא יוצלחים בתחום וזה ממש לא נכון כי זה באמת לא פשוט.
לעיתים דרושים לא מעט ניסיונות עד אשר מגיעים לתוצאה הרצויה.
דוגמא יפה לכך הוא הסיפור על תומס אדיסון .
לאחר שביצע, ממציא נורת החשמל את הניסויי ה- 9,000 שלו שאל אותו אחד מעוזריו "מדוע אתה ממשיך אחרי 9000 כישלונות?" ואדיסון ענה לו "אני לא נכשלתי 9000 פעם אלא למדתי על 9000 דברים שאינם עובדים וצריך לעשות אותם אחרת".
מטעמי נוחות המאמר כתוב בלשון נקבה , אך הכוונה הינה לשני המינים.
Comments